Nog niet aangemeld? Meld je hier aan.
Inloggegevens vergeten? Vraag ze hier op.
Problemen met inloggen? Klik dan hier eens.
gamma match 1:1 |
![]() |
 2219 x bekeken | Door wsmartens | 02 Jul 08:33 | ||
Hallo, Ik heb een 5 elements richter met zo'n Gamma Match blokje van de Gehaktbol gebouwt naar het bekende ontwerp wat hier regelmatig op EPC is te vinden. Reflector: 152/freq. Afstand: +/- 75cm Straler:142/freq. Afstand: 30cm Directors: 132/freq. enzovoort. Gammamatch: 1/8 Lambda Coax in match: 1/16 Lambda Ik heb de antenne op zolder staan en niet in de mast. Ik weet dat dit uiteraard nadelig is en niet ideaal voor een goede SWR en afstraling. Ik krijg met 10W de SWR echter niet beter dan 1:1,9 wat ik teveel vind. Ik heb de capaciteit met een ietwat onnauwkeurige multi-meter gemeten en die bedroeg 20pF waar de meter zonder proefstuk 5pF aangeeft. Mijns inziens is dit een redelijk lage capaciteit. Hoe kan ik de ideale capaciteit berekenen? Moet ik de Gamma match als een serie resonante kring zien en deze met bijv. LCF-calculator als een oscillatorkring dippen op frequent of denk ik nu te eenvoudig? Het lijkt er wel op en lijk dus aan die 15pF die die 1/16 Lambda lengte coax oplevert te weinig capaciteit heb, ook al dipt de antenne veel eerder dan als aan het eind van het schuif bereik. Wie kan mij dit even haarfijn uitleggen? Bvd, Willem |
Deel via: Twitter |
Facebook |
LinkedIn |
Volgen |
Tip |
Print |
Je hebt geen rechten om dit forum (verder) te lezen of bent niet ingelogd !!